Výrobci versus úpravci


 

Tuning, neboli úpravy automobilů, je stále více rozšířeným odvětvím motorismu. Česká republika v tomto směru má však jistá specifika. Domácí automobilka a i někteří dovozci se k tuningu staví macešsky a házejí tunerům klacky pod nohy. Přitom by stačilo se jen dívat okolo a sledovat, co se děje v okolních státech. Německo je mekkou tuningu a prakticky každá automobilka má dvorního úpravce.

U BMW je to Alpina, u Mercedes-Benzu AMG, u Opelu Irmscher, u koncernových vozů Abt Sportsline a u Fordu Wolf. Jejich úpravy jsou zákazníkům nabízeny přímo při objednávání vozu, mají potřebná schválení k provozu a nikdo v tom žádný problém nehledá. Je to prostě rozšíření nabídky pro zákazníky. A pak se dostanete do Čech a úpravy schváleného úpravce tu nikdo neakceptuje!
Jedním ze zářných příkladů zarytých odpůrců tuningu je importér vozů VW Group, tedy značek Audi, VW a Seat. Přitom právě tyto vozy jsou mezi českými tunery nejvyhledávanější. Importér ale neakceptuje nic jiného než originální příslušenství dané značky. To potvrdil i její zástupce Jan Klíma:

"Na českém trhu platí, pokud jde o značky Audi, Volkswagen a Seat, že výrobce nese odpovědnost a ručí pouze za originální příslušenství, které bylo zakoupeno v síti autorizovaných prodejců. Pokud si někdo na svém autě udělá neautorizované úpravy, ať už se týkají motoru, podvozku nebo karoserie, tak to znamená, že na ten příslušný díl ztrácí záruku. Importér nemůže nést záruku za tyto neautorizované úpravy."

Proč je ovšem v Německu možné přímo při objednání vozu u autorizovaného prodejce Audi objednat také tuningovou úpravu od Abt Sportsline s veškerými zárukami a v České republice nikoli, to už mi na zastoupení VW Group nikdo nevysvětlil! V čem se liší Audi prodávané u nás a u našich západních sousedů? A takových příkladů bychom našli celou řadu. Nemusíme však zacházet tak daleko. Je tu další česká specialita! Stačí si nalepit na vůz křídlo, které nepochází z originální kolekce výrobce a můžete ztratit záruku na lak. Co na tom, že má křídlo patřičný atest a bylo odborně namontováno samotným úpravcem. Má na to výrobce vozu vůbec právo? Odpovídá Aleš Jirásek z Air Designu:

"Určitě ne. A určitě k takovému stavu nemůže dojít, protože pokud je ten výrobek správně zkonstruován a namontován, tak se žádná vlhkost, žádná sůl, žádné látky do spojů nikdy nedostanou, aby ty plochy byly natolik exponované, že by došlo k prorezavění karoserie."

Existuje několik málo výjimek mezi dovozci, které jsou ochotny akceptovat nejen značkové originální příslušenství, ale i celosvětově spřízněnou tuningovou firmu.

"My se k tomu stavíme kladně v tom smyslu, že pokud si zákazník koupí originální díl Toyota popřípadě díl z oddělení TTE, to je oddělení, které je v Kolíně nad Rýnem, jež dříve připravovalo pro světové rallye Toyoty Corolla WRC, a bude tento díl správně namontován autorizovaným servisem, tak se na něj vztahují všechny záruky."říká zástupce Toyoty Tomáš Vaněk.

Zkostnatělý přístup většiny českých zastoupení automobilek je tak tímto způsobem možná připravuje o pěkný balík peněz. Tuningové díly totiž nejsou žádnou levnou záležitostí, ale kde jinde lépe potenciálního kupce takového dílu oslovit než přímo při koupi nového vozu.
Dát na trh tuningový doplněk není vůbec nic jednoduchého. Vývoj, schvalovací proces, výroba i samotná distribuce, to vše zabere spoustu času a je to dosti finančně náročné. Renomovaní světoví úpravci by si nedovolili dát na trh výrobek, který by neměl potřebné certifikáty a nebyl by schválen k provozu. Pravdou je, že si za takový výrobek nechávají zaplatit, ale zároveň zákazníkovi dávají velké garance. Jak to dělá například s upravenými motory dvorní úpravce Mercedesů, společnost AMG nám vysvětlila Michaela Varhaníková z Daimler Chrysler Automotive Bohemia.

"Na upravené vozy dáváme stejnou záruku jako na vozy standardně vyrobené. Podmínkou je samozřejmě to, že upravený motor je objednán přímo v našem závodě. Úprava tedy musí odpovídat normám značky Mercedes-Benz. Lze samozřejmě upravit celý motor nebo si jen nechat namontovat jednotku, která zvyšuje výkon motoru a pak bez ohledu na průběh kilometrů poskytujeme stejné záruky jako na standardní motor."

A jak to vypadá, když si nechám upravit již provozované auto?

"Výhradní úpravce pro Mercedes je AMG, ale existují další úpravci jako Brabus, Lorinser, a další. V tomto případě si pak musí zákazník domluvit záruky přímo s úpravcem." dodává Michaela Varhaníková.
 

Pojďme se podívat na další příklady. Carlsson je dlouholetým úpravcem vozů Mercedes-Benz a proslul především zvětšováním objemu motorů. Zvětšení objemu vidlicového dvanáctiválce ze 6 litrů na 7,4 stojí v přepočtu přes milion korun českých, ale majitel má na takový motor záruku 500 000 kilometrů! Dalším příkladem by mohla být společnost Cobra. Ta se zabývá výrobou bezpečnostních trubkových rámů na off roady a vozy SUV. V letošním roce získala ocenění za přínos bezpečnosti silničního provozu, protože se její rámy ukázaly jako velmi ohleduplné při střetu s chodci a navíc na své výrobky, které na voze "pouze" vozíte a nejsou nijak namáhány dává záruku 2 roky bez omezení počtu ujetých kilometrů. Také úpravce škodovek Milotec nemá s poskytnutím záruky žádný problém. Podle vlastní dlouhodobé statistiky se reklamace pohybují v promile prodaných kusů a veškeré reklamace řeší bezplatnou výměnou vadného dílu.

Pokud už se tedy rozhodnete vybavit svůj vůz nějakými tuningovými doplňky, dbejte vždy na to, aby byl doplněk schválen pro použití v běžném provozu, aby jeho montáž byla provedena odborně a podle přiloženého návodu a v případě, že vám bude výrobce vozu chtít krátit záruku na upravený díl, obraťte se přímo na úpravce, který za své výrobky a jejich montáž i funkčnost rovněž ručí. Za díly, které ale upravovány nebyly a jejich případné poškození není v souvislosti s provedenými úpravami i nadále ručí výrobce vozu!
Autor: Petr Horák