Terenní VW


 

Původní zpráva o vozidle VW Touareg.

První terénní vozidlo koncernu VW nechce být zrovna zdrženlivé, naopak. Krátce po Phaetonu uveřejňuje Volkswagen druhé opulentní vozidlo horní třídy.
Rovněž adjektivum »cenově výhodný« by se nemělo přišít terénnímu vozidlu vyvinutému paralelně k vozidlu Porsche Cayenne (předvedení AR 22/2002); k tomu je konstruováno příliš nákladně.
Podle oficiálních rozhovorů chtěli ve Wolfsburgu vyvinout jak plnokrevní terénní vozidlo, tak také dynamický cestovní a sportovní vůz horní třídy.
 

Povedlo se?


Vůbec se nechce věřit tomu, k jakým akrobatickým představením jsou auta s pohonem všech čtyř kol schopna, když uprostřed, tak jako vzadu, je zamontován lamelový uzavírací diferenciál, že centrální diferenciál je kromě toho řízen elektronicky (EDS) a konečně že vozidlo disponuje dostatečnou světlou výškou, jakož i možností sjíždět velký úhel svahu.

Vzduchové pérování


Je-li již před svou první zkouškou zařazován jako silný Superdiesel se zdvihovým objemem pěti litrů, náleží do sériového vybavení vzduchové pérování, které může odstup k měsíčkovitému uchycení zmenšit o 65 mm a místo přechodového úhlu 22 stupňů připustit dokonce úhel 27 stupňů. Úhel svahu se vzduchovým pérováním zvětšuje z 28 na 33 stupňů.
Přesto mohly být veškeré překážky testovacího terénu zdolány také modelem V6 bez vzduchového pérování. Jakmile šla cesta příkře ze svahu, zabránil systém ESP obsahující podporu brzdového momentu motoru nechtěnému zrychlení vozidla. Naopak, při stoupání udržoval pozici Touaregu asistent pro jízdu do kopce. Pomocí elektroniky se myslelo na všechno. Aby se hloubka brodění 500 mm (580 mm s vzduchovým pérováním) dala skutečné vychutnat, jsou dveře v jejich dolní části vodotěsně uzavřeny.
Výsledek »Touareg v terénu« lze zhodnotit krátce: úkoly vykonává prakticky bez přičinění řidiče. V neposlední řadě se musí uvážit, že volant se musí držet lehce. Dokonce s pouhými dvěma koly na terénu se Touareg šplhá po krátké chvilce stoicky dál (uzavření lamelových diferenciálů s hodnotami uzavření až 100 %).
Ale: Jak je známo, nestojí u klientely tento druh terénních vozidel (asi 700 000 jednotek ročně, z čeho by si VW chtěl zajistit 10 %) v popředí. Poptávka je v první řadě po komfortu jízdy – zde dělá VW výborný dojem – náležitý vzhled a dostatek místa.

Tabulka: Touareg VW: Nejprve dvě verze
Benzínový V6 Diesel V10 TDI
Motor V6, 3189 cm3 V10, 4921 3189 cm3
Počet ventilů/válec 4 2
Výkon 162 kW/220 KS 230 kW/313KS při 5400 ÷ 6400 ot./min. při 3750 ot./min.
Krouticí moment 305 Nm/3200 ot./min. 750 Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost 201km/hod. 225 km/hod
0 ÷ 100 km/hod. žádný údaj 7,8 s
spotřeba/100 km žádný údaj 12,2 l
Norma výfukových plynů EU 4 EU 3
Přenos síly trvalý pohon všech čtyř kol střední diferenciál s lamelovou uzávěrou na přání uzávěra vzadu uzávěra vzadu
Převodovka M6/A6 A6
Redukce 2,66 : 1 2,66 : 1
Podvozek vpředu i vzadu trojúhelníkové příčné závěsné rameno na přání vzduchové pérování vzduchové pérování
Kola z lehkých materiálů 7,5 J × 17 8 J × 18
Pneumatiky 235/65 R 17 255/55 R 18
Vnější rozměry délka 4754, šířka 1928, výška 1726 mm
Rozvor 2855 mm
Zavazadlový objem 555 l 500 l
Max. závěs 3500 kg



Hloubky sedadel se jeví vpředu i vzadu jako krátké, je dosti místa, aby se nohy daly natáhnout, naproti tomu chybí oproti konkurenci něco konstrukční výšky. Mercedes ML je o 10 cm vyšší.
Variabilita je krásná věc. Sklopná (otvíratelná) záď se zvlášť otvíratelným oknem, stabilní …– čtyřnásobně sešroubovaná – čistě utěsněné úchyty na lyže, zadní sedací lavice sklopná v poměru ? : ?, naprosto rovinná ložná plocha. Všechno se nemilosrdně sčítá do váhy vozidla.
Na silnici zůstává Touareg za „benchmarkem“ BMW X5, ne však o hodně. Sklon karoserie je malý, jízdní vlastnosti jsou přirozené. U sesterského modelu Porsche Cayenne se základním rozdělením síly 38 % : 62 % se tendenčně usiluje o agilní, přebuzené chování samoříditelnosti. VW kalibroval svůj silový tok na 50 ku 50, čímž dochází spíše k plynulému než sportovnímu způsobu jízdy.
Zatímco V6 s 220 KS, tak jak se využívá u Golfu R32, má s váhou (asi 2,1 t) hodně práce a za plného zatížení je značně stresován, dává přímé vstřikování čerpadla s tryskou V10 v každé situaci maximální vstřikovací tlak 2050 bar, což umožňuje připustit ještě vyšší tonáž.
Odstupňování tachometru vystačí až do rychlosti 320 km/hod. Výstup síly je podle způsobu atomové elektrárny, avšak rozložený.
Že pracuje podle principu Rudolfa Diesela, dává motor najevo pouze na stanovišti. Silové možnosti však dělají poněkud starosti nákladnému a velkoryse dimenzovanému brzdovému systému. Pedál najíždí po stlačení velmi měkce.
 


Automobil v přebytku


Touareg startuje s benzínovým motorem V6 (šestistupňová převodovka nebo šestistupňový automat) a jako Diesel V10 se sériovou šestistupňovou automatikou. Na jaře 2003 přibude řadový pětiválec TDI o velikosti objemu 2,5 l (šest stupňů ručního řazení a šestistupňová automatika), jakož i vozidlo s benzínovým motorem 4,2 l známý z Passatu W8 se šestistupňovou automatikou.
Osmi- a desetiválec mají kromě ručního řazení řadicí pákou ještě řadicí páku za volantem. Ruší to při ovládání blikačů a stěrače. Pro všechny verze Touaregů platí váha přívěsů 3,5 t. Prostředí interiéru sugeruje na všech stranách nadbytek a dobré zpracování.
Od četných přítomných techniků lze konec konců slyšet, že prodloužit toto vozidlo od sloupku B o deset centimetrů by nebyl žádný problém. Se značkou Audi by se pravděpodobně dal na trhu Spojených států ukrojit větší kus tržního koláče, který na tamním trhu činí více než 300 000 vozidel ročně. Prodejní ceny Touaregů budou oznámeny příští týden na Pařížském salónu.