Základní otázky chiptuningu


 

Co je chiptuning?

Chiptuning je zvýšení výkonu motoru Vašeho vozu elektronickou cestou. Výměnou čipu v řídící jednotce dochází k optimalizaci množství paliva a vzduchu ve směsi, délky vstřiku a u turbomotorů i plnícího tlaku turbodmychadla. Tím dochází ke zvýšení kroutivého momentu a tedy i k zvýšení výkonu motoru. Celý systém má dlouhodobou (cca 15 let) tradici na celém světě .

Jaký má vliv na opotřebení motoru?

Vzhledem k tomu, že zvýšený výkon je využíván pouze při prudké akceleraci, je zátěž motoru (a tedy i jeho opotřebení) zvýšena jen po onu krátkou dobu, kdy akcelerujete. Opravdu škodit motoru může jen dlouhodobá jízda ve vysokých otáčkách ( „přetáčení motoru“ ), což ovšem škodí i motorům sériovým.
Snížit životnost motoru při běžném užívání je možné v případě, že je úprava "ostřejší", než doporučené optimální parametry. Takovéto úpravy se však provádí pouze na vlastní žádost zákazníka a po dohodě s technikem, který jej na tuto skutečnost upozorní. Dle rozsahu úpravy a zacházení s motorem se životnost snižuje o 20. tis km a více. Pozor! Pokud hodláte se svým upraveným vozem jezdit rallye nebo jiné silniční soutěže, vždy na tuto zkutečnost upozorněte technika. Doporučí Vám vhodný režim péče o takovýto vůz.

Co spotřeba?

O spotřebě lze říci v podstatě totéž, co o opotřebení motoru. Zkušeností bylo prokázáno, že využívá-li se zvýšený výkon často (městský provoz, naložené vozidlo), stoupne spotřeba maximálně o řádově 1/2 litru paliva. Při dlouhých cestách nebylo zvýšení spotřeby zaznamenáno.

Zvýší se rychlost vozidla?

Ano, maximální rychlost vozidla se zvýší.

Co výrobci motorů?

Výrobci motorů sami z reklamních důvodů často pouhým odladěním zvyšují výkon motoru u nových typů. Sami maximální výkon neuplatňují, protože jsou nuceni dělat kompromisy s ohledem na minimální spotřebu, maximální životnost při zanedbané údržbě apod.

Co záruka?

Nový motor by měl před úpravou absolvovat cca 10-15 tis. km. Zásahem do motoru, který provede jiný než autorizovaný servis se záruka ztrácí. Na vyrobený čip se poskytuje záruku doživotní.

Co emise?

Správně technický seřízený motor nemá po výměně čipu s emisemi žádný problém.

Nechal jsem si upravit vůz u jedné nejmenované firmy. Mám však pochybnosti, zda vůz má skutečně parametry, jaké jsem zaplatil. Jak si tuto skutečnost mohu ověřit?

Velmi snadno. Objednejte si měření na brzdové stolici. S výkonovým diagramem, který obdržíte, můžete navštívit Vašeho úpravce a pokud nebude mít slíbené parametry, žádejte novou úpravu či vrácení peněz.

Když má chiptuning samé výhody, tak proč mi výrobce nedodá motor již takto "vyladěný"?

Odpověď byste vyčetli již v úvodu našeho seznámení s chiptuningem. Totiž - protože, ani dost dobře nemůže. Jak jsme již uvedli, konstruktéři musí při vývoji motoru a řídicí jednotky pracovat s mnohem většími tolerancemi vstupních dat a hledat cestu - kompromis - mezi celou řadou požadavků. Automobil musí mít co nejmenší spotřebu paliva a přitom splňovat podmínky místních emisních nomem. Přihlédnout je nutné také k rozdílné kvalitě pohonných hmot, složení výfukových plynů při nižší kvalitě paliva, liknavé péči majitele o vůz, respektive jeho motor a celé řadě dalších faktorů.
Další, velmi významnou skutečností jsou i finanční náklady na provoz vozidla. Musíme si totiž uvědomit, že v celé řadě zemí se vypočítává daňové zatížení nikoli podle obsahů válců jako u nás, ale právě podle výkonu motoru. Těmito omezeními vzniká konzervativní a výkonově slabý program řízení motoru. Pokud jste ale ochotni dodržovat servisní intervaly a přistoupit v oblasti největšího zatížení na kompromis ve spotřebě, máte k dispozici obrovský potenciál výkonu.

Která vozidla se u nás upravují nejvíce?

Na prvním místě a jako na běžícím páse se upravují Octavie, nejčastěji s motory TDi. Na druhém místo bych dal VW, především Passat a Bora TDi a 1.8T. Třetí místo patří určitě Audi, zejména A4 a A6. Velký zájem jsem v tomto roce zaznamenal o úpravy vozů SEAT, zatím jim tedy patří čtvrté místo, ale rychle se tlačí na třetí pozici.
Eviduji zvýšený zájem o úpravy Fabií se všemi typy motorů a nemalý zájem je i o úpravy motorů TDI PD.
Úpravy vozů Volvo, Mercedes, BMW, ale třeba i Felicií, jsou dalece za tímto výčtem.

Kde se přestavba provádí?

Volejte uvedená kontaktní telefonní čísla.

Jak dlouho úprava trvá?

Celá úprava trvá asi 4-5 hodin.

Cenové relace?

Dle typu vozu – dle ceníku.





Speciální nabídka – Škoda Felicia 1,3 Kč 3.000,-

Pro tuning motorů nabízíme i přídavná zařízení, která se montují mimo řídící jednotku.


Pro počítače do auta softwarová kvalita