Není kombi jako kombi


 

Ti kdo mají početnější rodinu a nebo často přepravují objemnější náklad jsou nuceni si pořídit nějaké kombi. Jenže je-li jeho majitel sportovně laděný musí chvíli hledat než najde ten správný vůz. Mladoboleslavská škodovka nedávno vyrukovala s provedením RS u Škody Octavie Combi.
Octavie Combi je na našich silnicích, tak běžná, že si ani nevšimneme, že okolo nás projela. Jenže v případě "eresa" je nepřehlédnutelná. Výrazný přední nárazník, spoiler vzadu a křidélko na pátých dveřích, ji dodávají agresivnější tvář. Také interiér je navržen sportovně. Kůží potažená sportovní sedadla s velmi dobrým bočním vedením, řadící páka s hliníkovou hlavou, sportovní vzhled přístrojové desky a všude přítomné zelené véčko, symbolizující sportovní modely značky. Veškeré ovládání v elektrice, v základu jsou přední a boční airbagy, autorádio, loketní opěrka a tak dále, zkrátka komfort se vším všudy. Čím pak škodovka příjemně překvapuje je zpracování v němž se směle může měřit s podstatně dražšími automobily zvučnějších jmen.
 
Zatímco u hatchbacku omezují v případě "eresa" využitelnost zavazadlového prostoru vzpěry vyztužující karoserii, v případě kombí tomu tak není. Do kombi tak naložíme 548, po sklopení zadních sedadel až 1 512 litrů zavazadel. Pro porovnání do cenově srovnatelného Volva V 40 se vejde o 77 litrů méně a při plném využití dokonce o více než 600 litrů míň. Do už o poznání dražší, ale rozměrově a stylově podobné Alfy Sportwagon se vejde o 188 litrů zavazadel méně a při plném využití o 332 litry méně. Octavie tedy nabízí o poznání větší využitelnost.
Největší devizou "eresa" je motor - 180 koňový řadový přeplňovaný čtyřválec. Díky němu kombi zrychlí z nuly na stovku za 7,9 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až u nás nepovolených 231km/h. Díky průběhu kroutícího momentu není potřeba ani příliš často podřazovat a po sešlápnutí plynového pedálu auto ochotně zrychluje. Začneme-li si hrát s řazením není problém uštvat i podstatně dražší auta se sportovnějším image, ale to už je pak otázka mezikusu mezi volantem a pedály.
Jízdní vlastnosti jsou pro řidiče krásně čitelné a i díky snížení podvozku, o 19 mm oproti jiným modelům, velmi dobré. Kdybychom se v minulosti nesvezli s "eresem" v provedení hatchback, asi bychom neměli výtky, ale v případě kombi je třeba počítat s delšími pružinami a především větší váze na zadní nápravě. Na jednu stranu kombi oproti hatchbacku tolik netrpí a na rozbité cestě nejdou tlumiče na dorazy, na stranu druhou v mezní situaci je kombi přetáčivější, ale tato hranice je u Octavie tradičně hodně daleko od rodinné jízdy a výrobce musí předpokládat, že i sportovní kombi bude určeno k převážení nákladů.
Pokud jde o spotřebu, lze jezdit na hranici 7 litrů na 100 km, ale také za dvojnásobek. Jenže to pak "ereso" nabízí opravdové sportovní zážitky. Silný motor, přesné řazení, odpovídající sladění ovládacích prvků a dostatečně dimenzované kotoučové brzdy na všech kolech ve zkušených rukách potěší každého sportovně střiženého řidiče, jeho rodinu ovšem asi příliš ne.

Porovnání s konkurencí: ŠkodaOctavia Combi RS VolvoV40 2.0T Alfa Sportwagon 2.0 JTS
Objem motoru (ccm) 1781 1948 1970
Max.výkon (kW) 132 121 121
Max.toč.mom. (Nm/ot.) 235/1950-5000 240/1800 206/3250
Prům.spotřeba (l/100 km) 8,0 8,3 8,6
Max.rychlost (km/h) 231 220 220
0-100 (s) 7,9 8,5 8,2
Zavazadlový prostor (l) 548/1512 471/853 360/1180

Autor: Petr Jansa