Silné diesely 7 řady BMW


 

Dieselovy motory se mezitím staly v luxusní třídě samy o sobě salonně schopnými vozidly. Aby se ještě odstranily i poslední kritické body, vylepšila firma BMW pro svou sedmičku citelně svůj velký dieselový motor.
14 měsíců po představení nové sedmičkové řady v červenci 2001 přidružily se k oběma benzínovým motorům V8 dva nové dieselovy motory.
Silnější, tišší a komfortnější než jejich předchůdci; agilnost obou vysokoobjemových dieselových motorů se podstatně zvýšila také díky kombinaci šestistupňové automatiky ZF.

Druhá generace


Oba motory jsou vybaveny nejnovější verzí vstřikování „Common-Rail“, která pracuje špičkovým tlakem až 1600 bar (doposud 1350 bar). To umožňuje ještě lepší rozprašování vstřikované pohonné hmoty, co pozitivně ovlivňuje výkon, spotřebu a výfukové plyny.
  Nová elektronika motoru DDE5 s desetinásobně vyšším výkonem než doposud dovoluje až čtyři vstřikovací průchody pracovního cyklu. Dva předběžné vstřiky (pro měkčí spalování, méně hluku) a jeden dodatečný vstřik (vylepšuje oxidaci částic) doplňuje průběh vlastního vstřiku. K novému vstřikovacímu systému patří také optimalizované trysky a u šestiválce změněné sací kanály a nová geometrie spalovacího prostoru.
Nová digitální elektronika dieselova motoru DDE5 zahrnuje regulaci chodu naprázdno a k tomu dovoluje pro praxi vítané programování až osmi požadovaných rychlostí regulace tempa. Ty lze při potřebě jednotlivě volit prostřednictvím tlačítka.
Tak jako u benzínových verzí se rovněž sedmičkové dieselovy motory automaticky startují použitím startovacího tlačítka. Díky novému rychložhavicímu systému by mělo při až –5 °C dojít ke startu bez prodlevy a při samotných –20 °C má doba předžhavení trvat pouhé 2 sekundy.

Nové vyložení


Zatímco u V8 je výkon stupňován převážně díky novému systému „Common Rail“ a četnými detailními opatřeními, byl šestiválec přepracován důkladněji. Zdvih větší o 2 mm změnil obsah z 2903 na 2998 cm3. Nová kliková skříň, opět ze šedé litiny, je navzdory zvýšené pevnosti struktury o 5,5 kg lehčí.
Celá konstrukce je vyložená na špičkové tlaky 180 bar místo předchozích 160 bar. Nové koleno výfukových plynů, zkonstruováno z oceli izolované vzduchovou mezerou, zajišťuje na katalyzátoru vyšší teploty výfukových plynů a vylepšuje výkon turbodmychadla, které je opatřeno elektricky nastavitelnými vodícími lopatkami.

Šestistupňový automat


Všemi těmito opatřeními se výkon šestiválce zvýšil z 193 na 218 KS a maximální krouticí moment z 430 na 500 Nm. Výkon méně přepracovaného motoru V8 se zvýšil z 245 na 258 KS a krouticího momentu od 560 na pozoruhodných 600 Nm.
Oba motory jsou vybaveny novou šestistupňovou automatikou ZF, která je díky nové kombinace planetové sady navzdory jednoho rychlostního stupně menší a lehčí než dosavadní pětistupňový box. Tato premiéra v sektoru dieselových motorů přináší díky většímu úhlu vychýlení rejdovního čepu přednosti jak při rozjíždění (kratší první rychlostní stupeň), tak také ve spotřebě (pro 6 stupňů nižší počet otáček).
Tak jako u benzínových verzí jsou i u dieselové verze servisní intervaly termínované v závislosti na otěru. Zjišťují se kombinovaným použitím specifických senzorů a promyšlenými výpočetními metodami. Intervaly výměny oleje se tak podle podmínek použití pohybují až u 40.000 km.

Újmy na komfortu


Po stlačení startovacího knoflíku přebírá »velký« diesel sedmičky sotva slyšitelným bručením spontánně svou práci. Při stlačení plynového pedálu se dvoutunové vozidlo tak silně a současně s diskrétním ševelením rozjede, že si řidič myslí, že pod kapotou má benzínový V8 s minimálním zdvihem 5 l.
Spontánní přidání plynu bez prodlevy turba a změna rychlostního stupně, které se vnímají pouze při zvláštní pozornosti, podkreslují komfort jízdy, který je absolutně rovnocenný benzínové verzi může praxe sotva využít. A protože 73d je cenově podstatně levnější – jedná se o odstup nejdražší 7 – a má nižší spotřebu, je tento model jasným favoritem. Během zkušebních jízd se jasně prokázalo, jak agilně a zručně se toto vozidlo 5-m dá na úzkých silnicích bohatých na zatáčky řídit. Pomocí obou dieselových motorů si BMW markantně vylepšilo svou nabídku v oblasti luxusních vozidel.

Nabídka BMW

Motor - počet válců/konstrukce 6/R/24V V8/32V
Zdvihový objem cm3 2993 3901
Vrtání × zdvih mm 84 × 90 84 × 88
Výkon KS 160/218 190/258
při ot./min. 4000 4000
Krouticí moment Nm 500 600
rázdná váha od (DIN)kg 2000-2750 1900-2500
Nejvyšší rychlost km/hod. 235 250
100 km/hod. sec. 8,0 7,4
Spotřeba podle EU l/100 km 6,5/8,5/12,1 7,5/9,7/13,8
Cena od Fr. (?) 89.800,– 115.200,–