Speciální test 68/2000 AUDI A4 1,8 AVANT


 
Většinou se statný «důchodce» používá pro zákazníky jako náhradní vůz. Přes 100 řidičů za rok užívá vyladěný Audi 4 z roku 96 . Chtěli jsme vědět, zda rychlému kombíkovi se 120 000 km na tachometru ještě při závodění proti stopkám nedošel dech.
Vlastně na tmavozeleném voze jeho stáří není vidět. Přece jen však kombík ve svém téměř čtyřapůlletém životě (první uvedení do provozu 14. června 1996) hodně prožil. Pokud pomineme nárazy od kamínků a malá naremplování je lak stále ještě bezvadný. Interiér je sice lehce zakouřen ale jinak tiptop. Při plynulé jízdě v zatáčce nebo při nerovnostech je tu a tam slyšet klepání.
Ihned na počátku své životnosti byl Audi vybaven sportovním podvozkem, širokými pneumatikami a čipovým laděním. Tuner chce svým zákazníkům ukázat, které produkty mohou být v Audi A4 zabudovány. A tito zákazníci budou náležitě tlačit na pilu. Nakonec se chce člověk dozvědět, čeho je schopný A4 s čipově laděným turbomotorem 1,8 l, který dává namísto 150 výkon 193 PS. Porovnání s namáháním nájemného vozu je nabíledni.

Unavený životem ?


U příležitosti zavedení této zatím v celém koncern VW (Audi, Seat, Škoda, VW) používané pohonné jednotky se vývojoví inženýři zapřísahali, že v agregátu se uvnitř nenachází více než 180 PS (100 PS/L). Zatím je v Audi TT sériově nabízeno 225 PS.
Spojka Avantu má sice své nejlepší časy za sebou, synchronizace druhého převodového stupně už není nejčerstvější a pohonná jednotka při přidání plynu « škube » (ku příkl. při rozjíždění).
Tato zvláštnost je ale typická pro motory 1,8 T první generace. Škrtící klapka byla krátce po uvedení na trh přepracována a v sérii změněna.
Jakmile je A4 v jízdě, ustupují tyto malé potíže stáří do pozadí. V porovnání se sériovým Audi A4 1.8 T (150 PS), u kterého byly v AR 36/95 kontrolovány srdce a PS a který jako limuzína s poněkud menší hmotností (1280 namísto 1360 kg u kombi) užívá lehkých výhod, se dal mocně do díla: Sprint z 0 na 120 km/h absolvoval testovaný vůz s najetými 120 000 km za 7,7 sekund. Toto je o 0,8 sekundy méně, než udává výrobní závod a o 0,6 sekundy méně než u kontrolované lehčí limuzíny.
Také pokud jde o tažnou schopnost se modifikace řídícího software motoru ukazuje z pozitivní stránky: 80 až 120 km/h absolvoval Audi v nejvyšším stupni za 9,8 s. U sériové limuzíny registrovaly měřící přístroje 10,7 sekund.
Spotřeba se drží v mezích. Avant nepobýval v parku testovaných vozů dostatečně dlouho. Závěrečné posouzení spotřeby je proto nepřípustné. Vstřikovacími tryskami však neproteklo více než 12,5 l/100 km.

Pohledy


Nahlédněme do vnitřku motoru. Tuner odšrouboval hlavu válce a demontoval turbodmychadlo odpadního plynu. Technik: « Dosud jdme na čípově laděném motoru nemuseli zabraňovat žádné škodě. Námi poskytnutá kompletní jednoroční záruka na motor, převodovku a poháněcí vedení nemusela být dosud nikdy požadována. »
Nahlédnutí do bloku motoru a na hlavu válce dává najevo: Válce nevykazují žádné patrné nadměrné opotřebení, také vačky nejsou vyběhané. Ačkoliv opotřebení nebylo měřeno na mikrometr, smí být atestováno, že « bité » Audi je ve znamenitém pořádku. Seriózní čipové vyladění nemusí tedy nutně zkracovat životnost motoru.
Vyladěný Audi A4 Avant 1.8 Turbo je také po 120 000 intenzivních kilometrech cestou rychlý.
Aby se stav turbodmychadla posoudil přesněji, musela ba být změřena vůle hřídele. Opticky se zdá být turbodmychadlo v pořádku.
Čipově laděný motor nevykazuje žádné patrné znaky opotřebení a přesvědčuje sympatickým jízdním výkonem.
Navzdory vyššímu plnícímu tlaku nevykazují válce žádné stopy opotřebení. Audi zatím povrchové zušlechtění umí.

Výsledky měření a technické údaje AUDI A4 1.8 T AVANT

Zrychlení z místa: 0 - 100 km/h 7,7 s
Maximální rychlost 232 km/h
Celková testovací spotřeba 10,2 l/100 km
Dosah v průměru 610 km
Brzdná dráha 100 - 0 km/h 41 m
Cejchování počítadla rychlosti1 km podle počítadla = 1001 m
Prázdná hmotnost (DIN) 1360 kg
Vnitřní hlučnost 45,5 dB(A)

Publikované hodnoty se rozumí bez reakční doby (řidič) a bez prahové doby (brzdový systém). Brzdná dráha na suchém hladce uježděném asfaltovém podkladě se 2 osobami ve voze. Letní pneumatiky Dunlop SP 9000 225/40 ZR 18.
Ve formě: Motor 1.8 Turbo je po 120 000 km stále ještě max. fit.


Motor (ECE):
Řadový čtyřválec (81 x 86,4 mm),kompresní poměr 9,5:1, 142 kW (193 PS) při 5900 ot/min, 79,7 kW/l (108,4 PS/l), série 110 kW (150 PS) při 5700 ot/min, 61,8 kW/l (84,2 PS/l), 280 Nm (28,5 mkp) při 2780 ot/min, série 210 Nm (21,4 mkp) při 1750-4600 ot/min. 98 ROZ.

Konstrukce motoru:
Pět ventilů každý válec (3 výfukové, 2 sací ventily), 2 nahoře uložené vačkové hřídele (ozubený řemen), hlava válců z lehkého kovu, 5x uložený klikový hřídel, 4 litry oleje, chladič oleje, elektronické vstřikování benzinu, spalinové turbodmychadlo 0,6 baru (plnící tlak ladění max. 1,2 baru), mezichladič.
Baterie 70 Ah, alternátor 70 A, vodní chlazení obsah 6,5 litrů.


Přenos síly (na přední kola):
Pětistupňová převodovka: I. st. 3,5, II. st. 2,12, III. st. 1,3, IV. st.1,03, V. st. 0,84, zpátečka 3,44, náprava 3,7.


Podvozek:
Samonosná karosérie, vpředu pomocný rám vždy se 2 horními a 2 spodními příčnými závěsnými rameny, šroubovitá pružina, vzadu sdružená náprava (podélný řídící element s příčným spojením), vpředu/vzadu stabilizátor jízdy v zatáčkách, šroubovité pružiny, teleskopické tlumiče.Sportovní pojezdové ústrojí se šroubovitými pružinami, tlumiče s přestavitelnou tvrdostí, snížení do hloubky 40 mm.


Pojezdové ústrojí:
Kotoučová brzda na čtyři kola (vpředu větraná), ABS-systém (Bosch), ruční brzda na zadní kola, hřebenové řízení se servořízením, palivová nádrž 62 litrů.
Pneumatiky originál: 205/55 R16,ráfky 7 J. Kola z lehkého kovu 8,5x15 palců, pneumatiky Dunlop SP 9000 225/40 ZR 18.


Karoserie, hmotnost:
Pětidvéřová karoserie typu “stejšn“, 5 míst k sezení, max. přípustná celková hmotnost1945 kg.


Rozměry:
Rozvor 261,5 cm, rozchod 150/148 cm, světlá výška podlahy 10,5 cm, velikost kufru 390/1250 dm3, délka 448 cm, šířka 173,5 cm, výška 141,5 cm.


Jízdní výkony (podle výrobního závodu):
Nejvyšší rychlost 216 km/h, rychlost při 1000 ot/min s V. převodovým stupněm 37,2 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 8,5 sekund, spotřeba ECE 6,5/8,4/10,9 l/100 km.
Koncový tlumič výfuku z ušlechtilé oceli s dvojitou koncovou trubkou.